מכרזי כוח אדם – תקיפת תוצאות המכרז
ברם, לדאבוננו המציאות מצביעה על שחיתות ונפוטיזם במכרזי כוח אדם, כאשר משרה שהוצעה לציבור בדרך של מכרז נתפרה הלכה למעשה למידותיו של מציע מסוים ועסקינן בתחרות שאינה הוגנת ותוצאותיה ידועות מראש עוד בטרם נפתחה תיבת המכרזים. אמנם בחלק מהגופים הציבורים נקבעו מנגנונים למניעת נפוטיזם כגון: איסור גורף על העסקה קרובי משפחה מסוימים או בחינת העסקה ע"י ועדה חיצונית תכליתית לעניין זה. אולם אין במנגנונים אלו בכדי למנוע הטיית מכרז או תפירת מכרז בכל מקרה של העסקת קרוב משפחה. יתרה מכך, מנגנונים אלו מיועדים אך ורק למניעת נפוטיזם ואין להם כל נגיעה למקרים חמורים אחרים של תפירת תפקיד למקורב שאינו נמנה עם קרובי משפחה.
אם כך היכן מצוי הפתרון? מה הם האפשרויות העומדות בפני מציע שהפסיד במכרז אולם סבור כי ההליך נוהל שלא בצורה הוגנת וכי הזכייה של המציע האחר אינה כדין?
הפתרון הינו חשיפת ההליך המכרזי ותוצאות המכרז בפני ערכאה שיפוטית מוסמכת אשר תבחן את האמור לאור דיני המכרזים. בהקשר זה יודגש חשיבות הייצוג המשפטי ע"י עו"ד בקיא ברזי המשפט המנהלי ובפרט בתחום המכרזים בכדי להגדיל את הסיכויים לנצח בהליך בפני הערכאה השיפוטית. עו"ד למכרזים שייבחר לייצגכם יידרש לבחון את ההליך המכרזי ואת ההצעה הזוכה וככל שתוצאות הבחינה מעלות כי נפלו במכרז או בהצעה הזוכה פגמים מהותיים היורדים לשורשו של עניין, הרי שיש מקום לתקוף בבית המשפט את המכרז ואף לשנות את תוצאתיו.
עוד יצויין, כי ניתן לתקוף את המכרז בכל עת החל ממועד פרסומו בכפוף לעקרונות השיהוי ומיצוי ההליכים. לעיתוי תקיפת המכרז השפעה ישירה על סוג הטענות שניתן לעלות באותו מועד, כך לדוגמא לא רשאי מציע שנטל חלק במכרז והפסיד בו לעלות לאחר הפסדו במכרז טענות בגין פגם שנפל בתנאי המכרז, הרציונל הינו ברור ומקורו בדוקטרינת ההשתק ומניעת תמרון בהצעה. המקום לעלות טענות מסוג הדנן הינו בטרם הגשת הצעה ע"י אותו מציע. כמובן שדרך המלך במקרה שכזה הינה לפנות בתחילה בהבהרה ובקשה לוועדת המכרזים ורק אם אלו סירבו לתקן את הפגם הנטען, אז ניתן לפנות לבית המשפט בסוגיה האמורה.
לאחר הכרזת זוכה, ניתן לעלות טענות שונות הקשורות בדרך קבלת ההחלטות של ועדת המכרזים, תקינות וסבירות החלטותיה בנסיבות העניין וכן טענות הכרוכות בעמידת ההצעה הזוכה בתנאי המכרז. נוכח העובדה כי מדובר במכרזי כוח אדם, הרי שברוב המקרים בית המשפט המוסמך לדון במכרזים אלו הינו בית הדין האזורי לעבודה בהתאם לכללי הסמכות המקומית, ובכפוף לעקרונות המשפט המנהלי ודיני המכרזים. לשון אחר, עתירה מנהלית בבית הדין האזורי לעבודה.
יצוין כי למשרד עו"ד שחר ארביב ושות' התמחות ובקיאות רבה בתחום המנהלי ובפרט בדיני מכרזים ועל כן ניתן לפנות למשרדנו לייעוץ לצורך הערכת סיכויים ואף לצורך מתן ייצוג משפטי בכל הכרוך בתקיפת מכרזים.
